Op mijn pagina 'Afvallen via een dieet' (zie Site map) geef ik aan dat in voeding beweging zit. De fabrikanten hebben veel kritiek gekregen over de grote porties die zij op de markt brengen. Zij krijgen zelfs de schuld dat zij hebben bijgedragen aan de epidemie van overgewicht. De fabrikanten zetten er dus weer beweging in en het resultaat is dat zij hun producten nu ook in kleine verpakkingen aan bieden.
Zo bracht Haagen-Dazs kleine ijsbekertjes op de markt: little pleasures. Een sympathiek gebaar dat de consument kan helpen om zijn of haar ijsconsumptie te beperken. Zodra 1 schaap over de dam is volgen er meer.
En ja hoor daar komen ze:
- Kleintjes van Hertog ijs: potje genieten.
- Verkade koekjes : mini choc dip en mini digestive melk
- Candybars: mini snickers, mini milky way, mini bounty enz.
- Het kan nog kleiner: candybars miniatures mars enz.
Het stond al vast dat grote porties- en of verpakkingen vaak leiden tot overeten. Kan nu zonder meer worden afgeleid dat het verkleinen van porties- en of verpakkingen vanzelf leidt tot minder eten.
Jammer maar helaas.
De vraag is nu of mensen minder gaan eten van kleine verpakkingen (zoals bedoeld) of juist meer (zoals verwacht). De universiteit van Tilburg heeft de test gedaan met de kleine en grote verpakkingen van chips. Hieruit bleek dat mensen, tot hun eigen ongeloof, twee keer zoveel aten uit kleine zakjes chips dan de groep die de grote zakken chips tot hun beschikking hadden. Het blijkt dat kleine verleidingen in de vorm van kleine verpakkingen verraderlijk zijn: mensen zijn minder op hun hoede voor het gevaar van te veel eten.
Conclusie.
Door die kleine verpakkingen kunnen mensen geen goede inschatting maken van het aantal calorieën die zij naar binnen werken. Door her eten van die 'kleintjes' voelen mensen zich minder schuldig over wat ze eten.
Klein maar fijn?
Jammer maar het is ijdele hoop om te denken dat je beter in staat bent je te beheersen door het eten van kleine verpakkingen.
Dus; op de 'kleintjes' letten.